fbpx

Autorska platforma do webinarów? – zrób ją sam!

W dobie internetu nic nie jest trudne, a większość rozwiązań zostało już zastosowanych i sprawdzonych. Z łatwością więc możesz je odtworzyć. Wystarczy, że znasz dedykowane specjalistyczne oprogramowanie, zastosujesz je,  odpowiednio skonfigurujesz i możesz cieszyć się własną autorską platformą edukacyjną lub webinarową. W tym artykule opowiem Ci o tym jak stworzyłam własną platformę do webinarów i jakie oprogramowanie wykorzystałam. Jeśli i Ty stoisz przed wyzwaniem czy skorzystać z gotowej platformy czy stworzyć własną, to myślę, że w tym artykule znajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie.

Co trzeba wiedzieć?

Bez wątpienia najistotniejsze jest to, aby rozumieć specyfikę działania takiej platformy. Nie wystarczy wiedzieć co to jest webinar i jak go zorganizować. Potrzeba dużo więcej specjalistycznej wiedzy technicznej, szczególnie dotyczącej całego procesu organizacji webinarium. Od zapisu, aż po jego przeprowadzenie. 

Jakie oprogramowanie wykorzystać?

Załóżmy, że przeprowadziłaś już kilkadziesiąt webinarów i sam proces organizacji nie jest już dla Ciebie trudnością. Wiesz, że potrzebna jest specjalna stroną zapisu na webinar, dzięki której dany uczestnik zapisze się, a kilka dni przed webinarem, a nawet kilka minut przed, otrzyma przypomnienie. 

Potrzebujesz zatem także oprogramowania do e-mail marketingu. Dzięki niemu za pomocą autorespondera będziesz mógł przygotować serię wiadomości e-mail  z przypomnieniami o webinarze. Pomińsmy częstotliwość tych e-maili i ich zawartość (to może być tematem innego artykułu). Ważne jest jednak to jakiego oprogramowania użyjesz. Najpopularniejsze i najczęściej używane przez początkujące osoby oprogramowanie do email marketingu to Mailer Lite lub MailChimp. Z polskich można wymienić FreshMail lub GetResponse. 

Osobiście korzystam z MailerLite jednak maiłam okazję pracować w firmach, gdzie zetknęłam się również z trzema pozostałymi. FreshMail ma bardzo ciekawe webinaria na temat wykorzystania ich narzędzia. Miałam okazję brać w nich udział i byłam zachwycona ich wartością merytoryczną. Niektóre z tych firm oferują też kursy podstawowe z zakresu wiedzy o email marketingu, które są bardzo przydatne dla osoby niemającej żadnego pojęcia o tej dziedzinie wiedzy. 

Nie mogłabym zapomnieć o oprogramowaniu CMS, do zarządzania treścią i wyświetlania transmisji, którą osadzimy na stronie internetowej. Jednym z takich oprogramowań jest WordPress. Serdecznie go polecam, bo wspaniale się do tych celów nadaje. 

Jak się za to zabrać?

Wiesz już jakie oprogramowanie potrzebujesz. Teraz czas na działanie i prace techniczne. Zadajesz sobie pewnie pytanie “od czego zacząć?”. Od początku! Czyli od zainstalowania na serwerze oprogramowania WordPress. Stworzenia bazy danych i skonfigurowania jej w odpowiedni sposób. Następnie uruchomienia instalacji WordPressa i również wprowadzenia odpowiednich zmian. Mam tutaj na myśli instalację odpowiedniego motywu, zmianę jego ustawień i instalację wtyczek. A następnie zaprojektowania stron niezbędnych na platformie webinarowej. 

Ważne jest też oprogramowanie do transmisji strumienia webinaru na żywo. Polecam OBS. Innym znanym programem jest również Screencast-O-Matic. Transmitować możesz poprzez YouTube/ Facebook lub inne narzędzie umożliwiające przesyłanie transmisji video na żywo.

Jakie strony powinny znależć się na platformie webinarowej?

Na pewno strona główna informująca użytkowników na jakiej stronie www użytkownik się znajduje i jakie ta strona pełni funkcje (platforma webinarowa również działa podobnie do stron internetowych, bo na bazie tego samego sytemu jest stworzona). Na platformie webinarowej dedykowanej, autorskiej powinny znależć się też szablony ston zapisu na webinar oraz szablony stron pokoju webinarowego. 

Ostatni, ale ulubiony przeze mnie etap to projektowanie. Przez wiele osób jest on pomijany, gdyż strony zapisu na webinar można wykorzystać używając oprogramowania do email marketingu. Jednak to rozwiązanie jest nieprofesjonalne  i własna platforma wraz z autorskimi szablonami do zapisu na webinar według mnie będzie dużo lepszym rozwiązaniem. Chociażby dlatego, że osoba zapisująca się na webinar, a potem uczestnicząca w naszym szkoleniu na żywo będzie miała dostęp do naszej domeny (będącej naszą wizytówką). W ten sposób nie tylko pozycjonujemy siebie, ale również wpływamy na naszą rozpoznawalność w sieci i świadomość podejmowanych przez nas działań. Potencjalny słuchacz, widz, uczestnik naszych szkoleń być może dzięki temu stanie się stałym bywalcem naszych szkoleń, a w przyszłości być może nawet naszym klientem. 

Zastanawiasz się pewnie jak takie strony powinny wyglądać?

Poniżej prezentuję Ci strony z mojego portfolio i moją autorską platformę do webinarów.

Moja autorska platforma do webinarów:
Baza szkoleń ze stronami zapisu: 
 
Platforma webinarowa z możliwością logowania się (w fazie testów): https://kingamzyk.pl/webinar/
 
Strony z szablonami do pokoju webinarowego
 
Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi rozwiałam Twoje wątpliwości czy zrobienie własnej autorskiej platformy webinarowej jest możliwe i czy jest trudne. Wymaga opanowania odpowiednich kompetencji w zakresie projektowania i tworzenia stron www, znajomości oprogramowania i wiedzy technicznej jak to wszystko ze sobą sprawnie połączyć, a następnie jak sprawnie zorganizować webinarium i je przeprowadzić. Jednak uważam, że znajomość tych narzędzi nie jest trudna do opanowania i każdy kto chce jest w stanie się tego nauczyć i taką platformę zaprojektować. 
 
Plusem takiej platformy z pewnością jest ekonomiczność takiego rozwiązania, promowanie własnej marki, a nie cudzej i  niski koszt inwestycji. 
 
Jeśli chcesz stworzyć własną platformę i napotkasz jakieś problemy serdecznie zapraszam Cię do kontaktu. Z przyjemnością pomogę Ci zaprojektować platformę oraz przeprowadzić z jej wykorzystaniem Twój pierwszy webinar. 

Autorka bloga: Kinga Mzyk

Hej! Cieszę się, że przeglądając internet trafiłaś na mój blog. Mam nadzieję, że powyższy artykuł był dla Ciebie przydatny. Masz pytania? Proszę zadaj je w komentarzu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad, podzielisz się opinią, uwagą, spostrzeżeniami lub swoim doświadczeniem. Masz jakiś problem z Wordpressem? Szukasz konkretnych rozwiązań edukacyjnych? Aplikacji, programów lub szkoleń z praktycznego wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji? Świetnie trafiłaś! Z przyjemnością nawiążę z Tobą współpracę. Napisz do mnie na adres: kontakt@kingamzyk.pl lub zadzwoń 889 252 463.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Close Menu
×

Koszyk